Sayfalar

16 Ağustos 2017 Çarşamba

Duygularım Hazine


Öğretmen ders öncesinde farklı duyguları (mutlu, üzgün, kızgın, korkmuş) temsil eden gözlükler edinir ve derse bu gözlüklerden birini takarak ve o duyguyu abartılı bir şekilde canlandırarak girer. Gözlüklerin her birini sırasıyla takar ve her seferinde farklı bir duyguyu yaşayan bir öğretmen olur.

Image result for oyuncak gözlük
Bu doğaçlama canlandırmanın ardından çocuklardan günün konusunu tahmin etmeleri istenir.

Farklı öğrencilerin aynen öğretmen gibi gözlük takarak farklı duyguları canlandırmaları rica edilir.




Sizin aklınıza gelen başka hangi duygular var?

Duygularımız kendi kendine mi var oluyor çocuklar ? Nasıl ki ağaçlar bize Rabbimizin bir mektubu duygularımız da öyle, duygularımız da Rabbimizin mektubu, bize konuşması. Onları dinlemeyi, okumayı iyi öğrenmeliyiz.

Aşağıdakilere benzer senaryolar okunur ve davet edilen öğrenciye bu durumda hangi gözlüğü takardın diye sorulur. Ya da aynı senaryo birkaç öğrenciye aynı anda okunur , herbirine farklı bir gözlük verilir ve öğrencilerin kendi gözlüklerine uygun bir tepki vermeleri istenir. Böylece aynı olay karşısında insanların farklı duygular yaşayabileceği de farkettirilmiş olur.
  • Bir süt dişin düştü.
  • Matematik ödevinde bir probleme takıldın ; bir yandan da ödevini çok çabuk bitirmek istiyorsun çünkü sonrasında dışarda arkadaşlarınla oynayacaksın.
  • Annen haftasonu bir arkadaşını eve davet edebileceğini söyledi.
  • Yeni bir okula başlıyorsun.
  • Parkta yeni ceketini kaybettin.
  • Seninle aynı şeyleri oynamayı seven bir arkadaşla tanıştın.
  • Gece yatağındasın çok yüksek sesli bir gök gürültüsü duydun.
  • Tüm okulun karşısında ezberlediğin şiiri okuman gerekiyor.
  • Öğretmenine okuldan ödünç aldığın bir kitabı kaybettiğini söylemen gerekiyor.
  • Annenle tiyatroya gidecektin ama annen bunu unuttu ve alışverişten geç geldi.
  • Sabah uyandın ve kar yağdığını gördün.
  • Koridorda senden büyük bir öğrenciyle çarpıştın ve o sana ne biçim yürüyorsun diye kızdı.
  • Doğumgününün sabahında uyandın ve annen arkadaşlarının o gün size gelemeyeceğini, işlerinin çıktığını söylüyor.

Ters-Yüz Olsak Duyguları Nasıl Görürdük




Duygularım ve Ben

Öğrencilerin seviyesine uygun olarak aşağıdaki dokümanlardan biri seçilir ve sınıfta uygulanır. Bu sırada çocuklarla bu duygular hakkında sohbet edilir.



Üzülmesek Daha İyi Olmaz mı?

Mutlu olmayı çok seviyoruz. Mutluluk duygusu için Allah a şükrediyoruz. Peki üzüntü neden var? Hiç üzülmeseydik, üzüntü duygusu yaratılmasaydı daha iyi olmaz mıydı?.................

Üzüntü yakınlarımızla derin bir sevgi bağı kurmamıza vesile olur mesela. Ters Yüz isimli filmde bir sahnede Riley hokey maçında sayı kaçırdığında çok üzülmüştü ve tek başına üzgün üzgün duruyordu. Tam bu sırada arkadaşları ve ailesi onun yanına geldiler ve onu teselli ettiler. Riley nin üzüntüsü, onun, ailesinin ve arkadaşlarının ona olan sevgisini yeniden farketmesi için bir fırsat oldu.

Evden ayrılmaya karar verdiğinde Riley i bu kararından vazgeçiren yine üzüntü ve korku gibi hisleriydi. Ailesinden ayrılmanın verdiği üzüntü onun tehlikeli bir işe kalkışmasına engel oldu.

Filmin sonuna doğru Riley üzüntü nün onun hayatının vazgeçilmez bir parçası olduğunu anladı. Üzüntü hissetmekten korkmamıza, üzüntümüzü hemen  geçiştirmeye çalışmamıza gerek yok. Ne demiştik, mutluluk da üzüntü de diğer her duygumuz da okunması gereken bir mektup..

Ya Kızgınsam?

Peki kızgınlık kötü mü çocuklar? Hiç kızmasak, sinirlenmesek daha iyi olmaz mı?...... Kötülüklere karşı kızgın olmak gerekir ama değil mi? Ama kızmak vurmayı, çirkin sözler söylemeyi gerektirir mi? Elbette hayır. Peki kızgınlığımın beni yanlış davranışlara götürmemesi için ne yapabilirim?

Öğrencilerle birlikte aşağıdaki dokümanın üzerinden geçilir ve daha sonra da referans vermek üzere ve öğrencilerin incelemesi için sınıf panosuna asılır.

Duygu Adamlar


Ek bir etkinlik olarak tuvalet kağıdı ruloları ve farklı malzemeler kullanarak öğrenciler farklı duyguları temsil eden insanlar yapabilirler.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder